Gå til hovedindhold

Vuggestuen Rudgården

Vuggestuen Rudgården er placeret centralt på Trøjborg i rolige omgivelser. Vi har en skøn legeplads, med natur og plads til fysisk udfoldelse. Vuggestuen har 4 stuer, og er nomeret til 48 dejlige børn.

  • Læs op

Indhold

    Når dit barn starter hos os i Rudgården, er det vigtigt for os, at skabe tryghed for både dig og dit barn. Vi ønsker, at børn og voksne skal trives, udvikles og udfolde sig i et trygt og varmt læringsmiljø. Derfor skal vi sammen skabe forudsætningerne for, at det kan lade sig gøre. Eksempelvis er det vigtigt for os, alt alle voksne kender alle børnenes navne, så vi kan sige tydeligt goddag og farvel til hinanden.

    Vores pædagogiske mål og værdier er at give børnene en god start i deres liv. Vi ønsker at give dem appetit på livet og evne til at leve det.

    Vi bestræber os på at give barnet en oplevelse af, at verden er vidunderlig og mangfoldig. At barnet tror på eget værd og føler glæde ved, at kunne selv. Barnet skal lære sig selv og sine grænser at kende. Vi ønsker, at børnene får de udfordringer, som passer til deres individuelle udviklingsniveau og behov. Vi tager derfor udgangspunkt i det, som børnene er gode til. Samtidig lader vi børnene deltage i aktiviteter i deres eget tempo.

    Ønsker du en rundvisning i Rudgården, kan du kontakte vores pædagogiske leder:

    Pædagogisk leder

    Vibeke Juul Christensen 

    Vuggestuen Rudgården

    Telefon: 51 42 16 84

    E-mail: vicach@aarhus.dk

    Sådan ser her ud

      Læs mere om Vuggestuen Rudgården

      Vi arbejder med udgangspunkt i at give børnene gode rutiner og trygheden i vores struktur.

      Vi åbner kl. 6.30, hvor børnene samles på en af vores 4 stuer. Vi starter dagen roligt med tid til at vågne langsomt, læse lidt i en bog eller lægge et puslespil i en god og varm atmosfære.

      Kl. 7.30 går vi på vores stuer, så vi kan tage godt imod de næste, der møder ind. Her starter vi små lege og aktiviteter.

      Kl. 9.00 har vi samling, hvor vi får et stykke frugt og lidt brød. Til samlingen arbejder vi med "Kufferter", hvori der er små historier og sange. Vi arbejder med at styrke børnenes hukommelse og deres fælles opmærksomhed.

      Kl. 9.30 opdeler vi os i mindre grupper og laver aktiviteter, der passer til børnenes alder og behov.

      Kl. 10.30 begynder vi at gøre os klar til frokosten, hvor vi får serveret Connies dejlige mad. Børnene er på skift med til at dække bord og hente maden. Vi arbejder med børnenes selvhjulpenhed og det er også her, vi kan tælle kopper, tallerkener og andet. Måltidet er et vigtigt rum til samtale og samhørighed.

      Kl. 11.00 begynder vi at putte børn. De store sover indenfor og ligger og falder i søvn med en bog, hvis de har brug for det.

      De yngste der har sovet om formiddagen er oppe og har en rolig stund i en lille gruppe.

      Kl. 14.00 begynder de fleste at vågne igen og vi mødes til eftermiddagsmad. Det kan både være inde og ude. Det er hjemmelavet eftermiddagsmad, Connie har lavet til os.

      Herefter begynder børnene at blive hentet og vi opdeler os inde og ude.

      Af store traditioner kan nævnes:

      • Fællesspisning for familier og personale i Rudgården.
      • Fastelavn: børn og personale klæder sig ud og slår katten af tønden.
      • Blebal: vi inviterer alle de store børn over 2 år til spisning, dans, sjov og ballade. Når vi er færdige med at have det sjovt, kommer forældrene og henter de trætte børn.
      • Arbejdsdag: Børn og forældre mødes en lørdag i foråret og udfører praktisk arbejde, både ude og inde.
      • Sommerfest: I samarbejde med Forældrerådet, inviterer vi alle børn, sø-skende, forældre og personale til sommerfest med fællesspisning i juni måned.
      • Valg til nyt Forældreråd: i august vælges nyt Forældreråd og vi inviterer samtidig stuerne til stuemøde. Vi opfordrer alle forældre til at deltage.
      • Høstfest: Den sidste fredag inden efterårsferien fejrer vi høstfest i Rudgården, og alle børn må have ting med fra haver (og frugt/grøntafdelinger).
      • Julefest: i december arrangerer vuggestuen julefest for børn, søskende, forældre og personale. Denne dag får vi også besøg af Bamse, som kommer og hilser på alle børnene.
      • Julefrokost: vi arrangerer julefrokost for alle børnene i december.

      I vores vuggestue serverer vi formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad. Maden bliver lavet fra bunden, så der er som regel en liflig duft i hele huset, når spisetiden nærmer sig.

      Formiddagsmaden er nybagt rugbrød eller knækbrød og frugt. Frokosten varierer efter, om det er køddag, fiskedag, grøddag, suppedag eller rugbrødsdag. Eftermiddagsmaden kan være nybagte boller med forskellig slags grøntsagsmos/pålæg eller koldskål, pølsehorn, pizzasnegle, osv. samt frugt.

      Mandag morgen bliver ugens madplan hængt op på køkkendøren og på stuerne.

      Døren til køkkenet er altid åben, så børnene kan få smagsprøver og se, hvad vi skal spise den dag.

      Når børnene har sidste dag i vuggestuen, må de bestemme, hvad vi skal have til frokost. Favoritterne er boller i karry, risengrød og lasagne :)

      Som led i Aarhus Kommunes projekt ”Økoløft Aarhus” arbejder vi med, at så meget som muligt er økologisk.

      Vi stemmer om det

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

      Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

      Samarbejde med forældre

      Vi lægger vægt på følgende:

      • At skabe tryghed, livsglæde og sammenhæng i barnets hverdag.
      • At give børnene trygge, nære og harmoniske rammer for leg, læring og udvikling.
      • At være en vuggestue hvor alle kan noget, betyder noget og ingen bliver overset eller glemt.
      • At det enkelte barn og dets forældre bliver godt modtaget, set og hørt.
      • At børnene bliver mødt med tillid og respekt, og på den baggrund skabe de rette betingelser for deres trivsel og udvikling.
      • At børnenes forskellighed bliver set og accepteret
      • At børnene mødes på deres individuelle udviklingstrin og stimuleres der ud fra.
      • At respektere børnenes følelser ved at lade dem komme til udtryk og rumme dem, samt støtte børnene ved at sætte ord på deres følelser, guide dem og være handlings-anvisende.
      • At vi voksne er tilstede, nærværende og tydelige i vores kommunikation.
      • At vi udvikler børnenes forståelse, så de kan begå sig i forskellige sociale sammenhænge og fællesskaber
      • At vi viser respekt og har omsorg for børnene og hinanden.
      • At brug af naturen og udelivet i det daglige prioriteres højt. At udeliv giver muligheder for stimulering af alle sanser.
      • At forholdet til naturen afspejler sig i gode kostvaner og i det positive og sunde liv.
      • At sang, højtlæsning og fortælling er en naturlig del af hverdagen.
      • At skabe traditioner i hverdagen og i forbindelse med højtider, årstider og mærkedage.
      • At være i dialog med forældrene, og at forældrene involverer sig i husets dagligdag.
      • At skabe helhed og sammenhæng i barnets tilværelse fra vuggestue til børnehave.

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

      Dit barns udvikling og trivsel

      Du kan se vores pædagogiske læreplan samt evalueringen af denne herunder:   

      Sidst opdateret: 11. juni 2024