Trøjborg Børnehus
Trøjborg Børnehus er en integreret institution med 13 vuggestuebørn og ca. 30 børnehavebørn.
Vores villa har en dejlig hjemlig atmosfære og vi har god plads i vores hus.
Trøjborg Børnehus er et smørhul gemt bag hegnet på Aldersrovej 21. Når du kommer ind på vores legeplads vil du se, at der både er plads til store og små og vi har både træer, buske og en bakke, der bliver brugt flittigt, når sanserne udfordres. Her er der plads til at gemme sig og legepladsen er inddelt i forskellige rum, der giver plads til at lege forskellige lege og til at udfordre børnenes fantasi. Vi har også overdækkede områder, så uderummet kan bruges i forskelligt vejr. Vores bålplads bliver flittigt brugt til fælles oplevelser med hele huset på tværs, hvor børnene er med til at tilberede maden over bålet.
Selv om vi er inddelt i vuggestue og børnehave er vi et hus, der arbejder meget på tværs. Det betyder også, at børnene kender alle de voksne i huset. Hos os har vi sammen et ansvar for at alle børn har en god hverdag. Vi arbejder med fælles temaer i hele huset og I kan følge med på vores tavler i mellemgangen, hvor I kan se, hvad det er for temaer og projekter, vi arbejder med på de forskellige tidspunkter af året.
Børneperspektivet er i fokus hos os hele året rundt og vi inddrager børnenes idéer og tanker i vores pædagogiske hverdag. Hos vuggestuebørnene er det tilpasset deres alder og udvikling. Det kan være småkravl, de viser interesse for, når de er udenfor eller leg i dukkekøkkenet, der både kan blive til en cafe eller et bageri. Vuggestuen ligger i den ene ende af huset og de har deres egen udgang til en del af legepladsen, hvor der både er legehus, sand og gynger. Børnehaven er inddelt i rum med forskellige funktioner og der arbejdes med udgangspunkt i at børn og voksne er inddelt i grupper. Vi har god plads og små kroge, hvor der er plads til leg og fordybelse.
Vi samarbejder med de andre afdelinger i vores dagtilbud og har tradition for at tage i Springhallen sammen med børn og voksne fra Børneslottet Bavnehøj. Det sidste år inden børnene skal i skole har vi et samarbejde med Skovvangskolen, hvor børn og voksne er på besøg og med i undervisningen. Det er med til at give børnene et indblik i, hvad det vil sige, at gå i skole. Vi har også fælles projekter med de andre børn i dagtilbuddet, hvor vi laver kunst til en fælles udstilling på Skovvangskolen.
Vi har de skønneste forældre, der er med til at arrangere forskellige arrangementer for både børn og voksne i vores hus. Har du lyst til at være en del af vores Forældreråd, har vi valg 1 gang om året. Ligesom vi har en forælder, der er en del af den fælles dagtilbudsbestyrelse.
Har du lyst til at vide mere eller se vores dejlige hus, så kontakt vores pædagogiske leder:
Sådan ser her ud
Læs mere om Trøjborg Børnehus
Indeliv
Det primære for os er, at børnene føler sig trygge i huset, at de på egen hånd - eller i fællesskab med andre - færdes i hele huset. Gennem kreative aktiviteter får børnene mulighed for at gøre egne erfaringer og udtrykke sig gennem forskellige materialer. De musiske aktiviteter som f.eks. rytmik og sanglege skal dels være med til at give børnene en kropslig bevidsthed, og dels at opleve glæden ved at deltage aktivt sammen med andre. I puderummet er der mulighed for de helt store armbevægelser. Der er god plads til de vilde lege, men samtidig også ro til at bygge en hule eller bare hygge sig sammen med nogle få andre børn. Puderummet bliver endvidere brugt til rytmik, sanglege og når vi spiller på instrumenter. Alle børnehavebørn og de ældste af vuggestuebørnene samles hver fredag formiddag, til fælles sang/musik og rytmik.
Udeliv
På legepladsen har børnene rig mulighed for at bruge deres krop/grovmotorik. De cykler, løber, leger gemmelege, gynger etc. Hvis vejret tillader det, spiser børnehavebørnene gerne udenfor. Desuden har vi en bålplads, som bruges hele året, både til hygge og mad.
Udflugt
Vi besøger jævnligt biblioteket, hvor børnene er med til at bestemme, hvilke historier, vi skal låne med hjem. Vi besøger også f.eks. Naturhistorisk Museum, Børnenes Jord, etc. Det er vigtigt, at være med til at give børnene nye indtryk og indsigt i deres nærmiljø. Derfor har vi også et samarbejde med Kulturformidler Pernille Stentoft, der tager børn og voksne med på forskellige vandringer på Trøjborg, tilpasset børnenes alder. Desuden inviteres vi jævnligt på udflugter hjem til børnene, i forbindelse med fødselsdage m.m. Fra efteråret og frem til foråret tager vi i Springhallen sammen med børn og voksne fra Børneslottet Bavnehøj.
Dagsrytmen i Trøjborg Børnehus
06.30: Vi åbner.
06.30 - 07.45: Tilbud om morgenmad
07.45 - 09.30: Børn og voksne fordeler sig i huset
09.30: Udendørs- og indendørsaktiviteter
09.30: Tyttebøvserne spiser frugt
11.00: Tyttebøvserne spiser frokost
11.30: Børnehavebørnene spiser frokost, tilbydes vand
12.30 - 14.00: Udendørsaktiviteter. De mindste børn sover til middag
14.00 - 15.00: Børnehavebørnene spiser eftermiddagsmad i køkkenet, tilbydes vand
14.30 - 15.00: Tyttebøvserne spiser eftermiddagsmad
16.00: Alle samles på en stue. De to andre stuer lukkes
17.00 / 16.30 ( fredag): Vi lukker
Traditionerne i Trøjborg Børnehus følger vores årsplan.
- Januar: Springhallen
- Februar: Fastelavn fælles i hele huset for alle børn. Springhallen.
- Marts: Påske og forårstema. Springhallen
- April: Forberedelse til bedsteforældredagen (stamtræ). i April er der bedsteforældredag for hele huset. (Forældrerådet) Springhallen.
- Maj: Uge 21 Skov/UNO uge. Springhallen.
- Juni: Sankt Hans uge fælles for alle børn Sommerfest for alle. Picnic. (Forældrerådet)
- Juli: Ferie
- August: Ferie og velkommen tilbage.
- September: Forældremøde med valg til forældrerådet. Uge 38 Høstfest fælles for alle. Æblepresser. Springhallen.
- Oktober: Halloween. (Forældrerådet) Springhallen.
- November: Uge 46 Der vil være bål hygge hele ugen med forskellige aktiviteter. Juleværksteder. Springhallen.
- December: Julehygge med trolle og nisser. Lucia for forældrene. (Forældrerådet står for det praktiske) Vuggestuen holder deres egen julehygge.
Feriekalender
Foruden almindelige helligdage, holder vi lukket følgende dage:
- De 3 hverdage før påske
- Dagen efter Kristi himmelfarts dag
- Grundlovsdag
- 24. til og med 31. dec.
- Uge 29 og 30
Mulighed for fællespasning i dagtilbud ved tilmelding.
Trøjborg Børnehus er et sted hvor måltidet er en glæde og en aktivitet, der rummer læring og dannelse. Måltidet hos os har sin helt egen pædagogik.
Vores spisekultur er at sidde ved bordet, øve sig i at sende videre og sige værsgo og tak, at tænke på andre end sig selv, øve sig i at hælde mælk/vand op, blive siddende ved bordet og have små dialoger med hinanden i en passende tid og til slut at rydde af bordet efter sig.
Vi får maden leveret af Frk. Laura.
Vi stemmer om det
Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.
Vi lægger stor vægt et godt forældresamarbejde. Det er vigtigt for os, at nye børn og forældre bliver modtaget i en rolig og tryg atmosfære.
Vi modtager ikke kun det nye barn, vi modtager jer som en ny familie. Når du kommer på besøg med dit barn for første gang, giver vi os god tid til at vise jer rundt og snakke med jer.
Vi vil gøre overgangen til institutionen så positiv som mulig for dig og dit barn. Nogle børn har brug for, at der er god tid til at sige farvel om morgenen. Når du skal gå, så lad os vide det. Vi vil gerne hjælpe barnet med at vinke farvel og komme i gang med at lege.
Den daglige kontakt med dig som forælder er meget vigtig, men det er ikke altid personalet har tid til at stoppe op og snakke. Har du brug for en længerevarende snak så aftal det med den pædagog, der har kontakten til dig og dit barn.
Er der noget du undrer dig over, så spørg. Når dit barn har været i institutionen i nogle måneder og ca. 1 gang om året, indtil skolestart tilbyder vi en forældresamtale, hvor vi kan tale om jeres barns udvikling, læring, dannelse og trivsel. Vi har forældresamtaler af en halv times varighed, og er der behov for flere samtaler, er der også plads til det. Vi arbejder ud fra Status og udviklingsmaterialet i Børn og Unge. Der er også en del,(dialoghjul) I skal udfylde. Dialoghjulet bruger vi som udgangspunkt for dialog til samtalen.
Anerkendelse og ros
I Trøjborg Dagtilbud er vi overbeviste om, at en anerkendende kommunikation, hvor alle bliver set, hørt og værdsat, skaber tid, trivsel og glæde. Hvorimod en underkendende kommunikation dræner individet for energi, selvværd og troen på hinanden.
Anerkendelse er en holdning/værdi og ikke en metode, hvor man afstemmer sig følelsesmæssigt og gør sig umage med at se verden gennem den andens perspektiv fx ved at læse/oversætte barnets oplevelser, tanker og følelser: "Var det svært at sige farvel til din mor i dag?" eller "Jeg synes, at du ser træt ud, er det rigtigt (pause) - er der noget, som jeg kan hjælpe dig med?". Følelser skal udtrykkes og ikke undertrykkes fx: "Hvad er du ked af?" og ikke: "Det er da ikke noget at være ked af", som er ud fra et voksen optik. Når barnet er ked af det, græder det fra hjertet, så derfor nytter det heller ikke at tale til hovedet.
Eksempel: Følelser bag handlingerne
Vi skal hjælpe hinanden med at holde af, holde ud og holde om og kigge på følelserne bag handlingerne - frem for kun at vurdere på handlingerne. I stedet for at sige: "Nej, du skal ikke tage legetøjet fra Hugo", så sig: "Ja, jeg kan godt forstå, at du har lyst til at lege med den bil og du må få lov til at lege med den, når Hugo er færdig".
En følelse kan aldrig være rigtig eller forkert, den er der bare - derfor skal følelsen altid accepteres og bekræftes. Derimod kan adfærden, der fremkaldes af følelsen, være uacceptabel.
Selvværd og selvtillid
Når vi anerkender barnet, støtter vi dets selvværd, og når vi roser barnet, støtter vi dets selvtillid. Det er to forskellige måder at være i kontakt med barnet på, som påvirker dets udvikling forskelligt.
Selvværd betyder, at vi kan lide os selv for dem, vi er. Selvtillid betyder, at vi kan lide os selv for det, vi gør.
Krav og forventninger
Børn er i sagens natur meget forskellige, og derfor er det også meget forskelligt, hvad passende udfordringer er. Vores opgave som voksne er at beskytte børn, så de ikke får for store udforinger og samtidig give dem udfordringer, som de både kan vokse af og samtidig blive robuste af. Det er derfor nytteløst at stille krav til barnet, som de på grund af deres alder og udvikling ikke kan leve op til. Vi kan derfor heller ikke lave aftaler med børn under 6 år, så når den voksne siger: "Du må godt lege 10 minutter, er det en aftale?" – og barnet svarer: "Ja", og når vi kommer igen, vil barnet ikke med og den voksne siger: "Kan du huske, hvad vi aftalte" og begynder måske at "slå med tungen". Når barnet siger "ja", er det fordi, at det sprogligt er længere end det, hjernen egentlig kan overskue.
Vi skal være tydelige
Det er et alt for stort krav at stille til barnet, og det er hårdt at få "skæld ud", når intentionen hverken var at genere eller udnytte situationen. Aftaler kan kun indgås blandt ligestillede. Nogle gange laver vi den slags aftaler med børn for at undgå potentielle konflikter, men det går ikke at tørre ansvaret over på barnet. I stedet for at kommunikere i spørgsmål som: "Vil du med hjem?", så vær opmærksom på at afstemme, hvad barnet kan, skal og vil. Ligeledes at fortælle børnene, hvad vi vil have, de skal gøre - og ikke, hvad de ikke skal gøre. Som udgangspunkt vil de nemlig gerne gøre det, de voksne vil have dem til, men de får nogle gange ikke klare anvisninger og så bliver de nødt til at prøve sig frem.
Eksempelvis: "Jeg vil gerne have, at du går i stedet for at løbe" eller "Jeg vil gerne have, at du henter mig, hvis du har svært ved at forklare de andre, hvad du vil sige". Børn bliver aflastet, hvis vi er tydelige overfor dem. Ellers kommer de på "overarbejde", fordi de hele tiden skal aflæse/tolke selv, og det dræner dem for energi og gør dem usikre.
Vær autentiske
I den sammenhæng er det vigtigt, at vi voksne er autentiske – det vil sige, vi skal være oprigtige og troværdige og tage et personligt ansvar: "Jeg vil gerne have…" i stedet for: "Du må ikke …" - og at måden, vi taler og gør tingene på, stemmer overens med det, som vi siger og gør. Børnene skal ikke være tilskuer til deres eget liv - forstået på den måde, at hver gang, vi voksne gør noget for børnene, som de selv kunne have gjort, holder vi noget af dets udvikling i deres hænder og kommer til at opdrage dem til hjælpeløshed. Børnene skal i stedet være aktive med- og modspillere, og de skal udfordres og forstyrres ud fra, hvad de har forudsætninger for, så de på den måde lærer at mestre sig selv.
Tre nøglebegreber
Der er tre vigtige nøglebegreber, som vi i personaleteamet i Trøjborg dagtilbud hele tiden har fokus på:
- Struktur: Barnets rytme i løbet af dagen, som hjernen genkender. Hjernen forholder sig til "struktur" - og jo mere barnets hjerne er på "overarbejde", jo mere kaotisk kan det blive for barnet.
- Gentagelse: Barnet udvikler sig ved gentagelse, og hvis det ikke sker, og barnet i forvejen er udsat, bliver det dobbeltbelastet.
- Timing: Noget lykkes på nogle tidspunkter - andet på andre tidspunkter, fx at blive renlig. Her er der både tale om et fysiologisk og mentalt perspektiv - samtidig med, at der også er store individuelle variationer i forhold til hjernens modning.
Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.
Du kan se vores pædagogiske læreplan samt evalueringen af denne herunder:
Her finder du Trøjborg Børnehus' tilsynsrapport