Skuden Skram
Skuden Skram er en integreret institution med børn fra 0 – 6 år. Huset er utraditionelt og rummeligt indrettet i flere etager. Vi har store lyse rum og mange hyggelige hjørner og kroge, der danner rammen om gode lærings- og legemiljøer.
Skuden Skram er en integreret institution med børn fra 0-6 år, der ligger vægt på kreativ udfoldelse, udeliv og fællesskaber.
Vi bor i en gammel hyggelig villa med en nyere tilbygning i to plan, hvor vuggestuen bor på nederste etage.
Vuggestuebørnene samles til spisning og leg i vuggestuens største rum, der har åben forbindelse til køkkenet. I køkkenet pusler vores køkkenleder, Julie, med at lave lækkert og varieret mad til hele husets fuldkostordning.
I Skuden Skram har måltidet en stor pædagogisk betydning i vores dagligdag, hvor børnene på skift tager aktivt del i madlavning med Julie, dækker bord og hjælper med oprydningen omkring måltidet.
I den øvrige del af vuggestuen samles vi blandt andet om leg, sang og motoriske udfordringer i puderummet, når vi ikke er ude på vores lille hyggelige legeplads.
Børnehaven bor på overetagen. Der ligger vores store atelier, hvor børnene sammen med vores billedpædagog, Nanna, ofte laver alverdens forskellige krea-projekter.
Ellers udfolder dagligdagen sig med leg i duplo-rummet eller dukkekrogen. Og med aktiviteter i børnehavens hjerte, biblioteket, hvor vi læser, tegner og laver perler.
Derudover har vi en stor teatersal, som også i daglig tale bliver kaldt "kantinen". Denne danner rammen om mange forskellige aktiviteter, motoriske udfordringer, sang, samling og ikke mindst spisning i en hyggelig atmosfære.
I Skuden prioriteres udelivet højt, og vores legeplads bliver brugt hver dag. Desuden ligger vi tæt på Risskov, så skov- og strandture er hyppige udflugtsmål for både børnehaven og vuggestuen.
Hvis I har spørgsmål eller gerne vil se vores spændende hus, er I meget velkomne til at ringe og aftale en tid på tlf 20 35 46 25.
Sådan ser her ud
Læs mere om Skuden Skram
Hverdagen for vuggestuegruppen
I vuggestuen er hverdagen præget af gentagelser, genkendelighed og forudsigelighed. Dette er rammerne for, at børnene er trygge og derved trives og udvikler sig. Vi udfordrer og støtter det enkelte barn ud fra dets behov og kompetencer, og ser vigtigheden af at lytte, se og forstå barnets egne initiativer. Børnene har i hverdagen mulighed for at lege for sig selv og med hinanden. Vi arbejder ud fra hverdagslivets læring, hvilket betyder, at børnene primært lærer og udvikler sig gennem daglige aktiviteter og gøremål som eks. ved måltidet, i garderoben, på badeværelset og ved oprydning.
Kl. 6.30-8.00: Skuden Skram åbner, og børn fra både vuggestuen og børnehaven samles i vuggestuen. De børn der møder tidligt kan få morgenmad i køkkenet indtil kl. 7.30. Når I afleverer jeres barn, er det vigtigt, at I får sagt farvel, så jeres barn ved, at I går.
Kl. 8.00-9.00: Børnene leger i de forskellige rum. Ca. kl. 8.30 samles børnene og spiser frugt og synger.
Kl. 9.00-10.30: I dette tidsrum er der forskellige aktiviteter. Vi går ud på vores legeplads, tager på ture, leger eller har forskellige planlagte aktiviteter.
Kl. 10.30-12.00: Vi spiser frokost i to grupper. Måltidet er en god mulighed for at støtte børnene i at øve sig og blive selvhjulpne. Børnene inddrages i at hjælpe med at hente rullebord, dække bord og hælde vand fra kanderne. Efter frokost leger børnene, indtil de bliver puttet. Børnene sover enten i barnevogn, krybbe eller på madras inde i puderummet.
Kl. 12.00-13.30: De børn der ikke sover leger i køkken-alrummet.
Kl. 13.30-14.30: De fleste børn er nu stået op og vi spiser eftermiddagsmad.
Fra ca. kl. 14.30: Vi er ude og/eller inde, indtil børnene bliver hentet.
Kl. 16.00-17.00 ( mandag og fredag 16.30): Sidst på dagen samler vi de tilbageværende børn fra vuggestuen og børnehaven, enten ude eller inde, hvor vi afrunder dagen med lidt frugt og vand.
- Vi vil gerne have, at I hver dag noterer på Aula, hvornår I afleverer og henter jeres barn.
- Afhentning: Hvis barnet bliver hentet af andre end jer, skal vi have besked herom.
For de mindste børn former dagen sig ofte anderledes, da de har andre spise- og sovevaner.
Hverdagen for børnehavegruppen
Børnehaven er funktionsopdelt. Det vil sige, at vi er én stor gruppe, der dagligt bliver inddelt i mindre grupper efter aktiviteter og relationer. Det skaber rum til leg, læring og fordybelse. Vi arbejder ud fra en tanke om, at det barnet kan selv, skal det selv som f.eks. at tage tøj på, rydde op, og smøre rugbrød.
Vi udfordrer børnene og støtter dem i at prøve nye ting af, for at understøtte deres udvikling og læring.
Hvert enkelt barn skal opleve sig som en del af fællesskabet, hvor der er plads til alle og til forskelligheder. Det betyder, at børnene engang imellem erfarer, at egne og umiddelbare behov må vige for at give plads til andre og til fællesskabet. De lærer at tage hensyn til og hjælpe hinanden med store og små opgaver. Herigennem udvikler børnene sig til at være rummelige og sociale.
Kl. 6.30-8.00: Skuden Skram åbner, og børn fra både vuggestuen og børnehaven samles i vuggestuen.
De børn der møder tidligt kan få morgenmad i køkkenet indtil kl. 7.30. Når I afleverer jeres barn, er det vigtigt, at I får sagt farvel, så jeres barn ved, at I går.
Kl. 8.00- 9:00: Vi åbner børnehaven og leger i de forskellige rum eller ude på legepladsen. Omkring kl. 9:00 holder vi samling. Vi synger, snakker om dagens aktiviteter og gøremål.
Kl. 9.00- 11.00: I dette tidsrum foregår forskellige aktiviteter i mindre grupper. Børnene fordeles på de forskellige aktiviteter ud fra bl.a. alder, behov, eget ønske og valg. Nogle arbejder kreativt med Nanna i atelieret, mens andre går på legepladsen. En anden gruppe kan tage på tur, og måske er der nogle der leger inden for med LEGO og biler, tegner, spiller forskellige spil, kigger i bøger, boltrer sig i salen og meget andet. Vi har dage, hvor hele børnehavegruppen tager i skoven, laver bålmad, tager til stranden eller andre steder i nærområdet.
Kl. 11:00- 12.00: Vi spiser frokost i små grupper, så der er gode rammer for nærvær, ro og fordybelse. Børnene inddrages i at hente maden, dække bord og rydde op efter måltidet.
Kl. 12.00- 14.00: I dette tidsrum er vi typisk på legepladsen, men der kan også være børn, der leger inde. Hvis der er nogle børn, særligt de yngste, er der mulighed for at sove eller tage sig et hvil.
Kl. 14.00- 15.00: Vi spiser eftermiddagsmad.
Fra ca. kl. 14.30: Vi leger ude og/eller inde, indtil børnene bliver hentet.
Kl. 16.00-17.00 (mandag og fredag 16.30): Sidst på dagen samler vi de tilbageværende børn fra vuggestuen og børnehaven, enten ude eller inde, hvor vi afrunder dagen med lidt frugt og vand.
- Vi vil gerne have, at I hver dag noterer på Aula, hvornår I afleverer og henter jeres barn.
- Afhentning: Hvis barnet bliver hentet af andre end jer, skal vi have besked herom
Traditioner i Skuden Skram
Fødselsdag: Vi fejrer altid barnets fødselsdag her i Skuden. Kom til os i god tid, så vi kan aftale hvordan barnets dag skal fejres. Vær obs. på Skudens sukkerpolitik i materialet ”Mad og måltider”.
Sommerfest for børn, personale, forældre og søskende: Personalet i Skuden laver boder med forskellige aktiviteter. Arrangementet sluttes af med en fælles buffet, hvortil alle medbringer en ret.
Æblepresse-dag: Vi samler æbler ind og laver æblemost på legepladsen.
Jul: Vi pynter op, bager julekager og synger julesange. Vi laver børnejulefrokost, holder julefest og går Luciaoptog.
Fastelavn: Vi slår katten af tønden/posen. De børn der har lyst møder udklædt. Vi synger fastelavnssange, leger og spiser fastelavnsboller.
Overlevelsestur for storbørnsgruppen i juni måned. Vi tager bussen til Åkrogen med rygsækkene fulde af mad og vand. Vi går langs vandet hjem til Skuden. En udfordrende og spændende tur, der tager hele dagen og som alle glæder sig til.
Farvelfest for de kommende skolebørn: Børn og forældre (til de kommende skolebørn) er inviteret til farvelfest, hvor der er taler, kage til kaffe bordet og hygge.
Fællestema: En til to gange om året vælger vi et særligt tema at fordybe os i, hvor både vuggestuen og børnehaven er med.
Arbejdsdag: To gange om året arrangerer forældrerådet en arbejdsdag for forældre og børn. Der er typisk fælles frokost.
Gensynsfest: I efteråret holder vi gensynsfest for den gamle storbørnsgruppe. Gruppen bliver taget imod af den nuværende storbørnsgruppe. Vi hygger, leger og spiser aftensmad sammen. Vi slutter arrangementet af med kaffe/kage for forældre og børn.
Forældrekaffe: Forældrerådet arrangerer forældrekaffe om eftermiddagen i løbet af året. Her har I mulighed for at mødes med andre forældre over en kop kaffe i forbindelse med at, I henter jeres barn.
Praksis og kultur omkring måltiderne
Vi ønsker, at måltidet og forberedelsen skal være en integreret del af dagligdagen og øvrige aktiviteter i Skuden Skram. Børnene inddrages i madlavningen og køkkenaktiviteter i den udstrækning det er muligt i forhold til almindelige sikkerheds- og hygiejne hensyn. Vi mener, at samværet og fællesskabet omkring måltidet og det at være med til at klargøre og forberede maden, har store kvaliteter. Det giver værdifulde oplevelser og læring til børnene. Duften af mad i hele huset giver gode sanseoplevelser til alle, og de børn, der ikke har været med i køkkenet kan måske få pirret deres nysgerrighed og dermed lyst til at være med.
Børnenes deltagelse i køkkenaktiviteter er med udgangspunkt i de enkelte børns lyst og interesse, og den mangler ikke. Dagligt kommer et enkelt barn eller en lille gruppe børn og spørger, om de må hjælpe i køkkenet, og der er altid opgaver til dem. Så bliver der vasket hænder og fundet forklæder, og de skræller gulerødder, laver råkost, snitter peberfrugt, piller æg, lægger pålæg på fade, presser citronsaf. Andre gange er deres deltagelse mere planlagt. Når vi for eksempel skal have pizza, aftaler vi i forvejen, hvem der kommer ned for at hjælpe.
De yngste børn deltager og viser interesse på en anden måde. Dagligt står der 4-5 vuggestuebørn på bænken ved køkkenbordet, så snart køkkenpædagogen har fået forklæde på. Så bliver der kommenteret og spurgt til alle arbejdsgange, og der bliver duftet til krydderier og måske ryger der en lille smagsprøve over bordet. Flere af de helt små børn kravler/går ud i køkkenet så snart lågen står åben. Så bliver skabe åbnet og undersøgt og der bliver pludret og snakket i bedste forståelse mellem barn og voksen.
At køkkenet og produktet herfra har børnenes interesse og engagement oplever vi gennem børnenes daglige spørgsmål til dagens menu, og efterfølgende umiddelbare kommentar til og ros af maden. Flere af børnene kommer efter måltiderne ud i køkkenet for at sige tak for mad. De større børn kommer ofte med ønsker og forslag til retter, de gerne vil have til frokost. Som oftest bliver disse imødekommet, og så lægges der ekstra engagement og interesse i forberedelserne af måltidet fra børnenes side.
Udover at være med i køkkenet, kan aktiviteter i forbindelse med måltidet være at hente fisk på havnen og dagen efter at være med til at tilberede dem. At samle nedfaldsæbler hos én af børnene eller plukke hyldebær til hyldebærsuppe.
Måltiderne foregår for en del af børnene i vores spisekøkken. Herudover spises ved bordene på legepladsen, i vuggestuen, i atelieret og i børnehaven. Andre spiser madpakke på tur.
Vi vil gerne udvikle og fastholde en god kultur omkring det fælles måltid gennem følgende:
- Alle vasker hænder inden måltidet.
- Børnene spiser i mindre grupper sammen med en voksen.
- Vi sidder ned ved borde (medmindre vi er i skoven) og bruger den tid, måltidet tager.
- Personalet spiser sammen med børnene og spiser det samme, som dem.
- Vi hjælper og respekterer hinanden ved bordet – sender maden rundt, beder om fadet, de store hjælper mindre børn.
- Børnene presses ikke til at spise op, men bliver afhængig af alder vejledt af den voksne til at øse passende portioner op.
- Børnene motiveres og opfordres til at smage på nyt mad.
- Alle hjælper efter alder og evne med at rydde op efter måltidet.
Vi følger Fødevarestyrelsens anbefalinger i vores fuldkostordning i Skuden Skram. Det betyder, at børnene får den mad, de har brug for, mens de er i institutionen. Maden bliver tilberedt i vores køkken af en køkkenmedarbejder i samarbejde med børn og de øvrige medarbejdere.
Vi tilbyder børnene en alsidig og varieret kost i forhold til ernæring, råvarer og retter. I køkkenet bruger vi friske og overvejende økologiske råvarer, og der indgår et minimum af færdigforarbejde varer i kosten. I den daglige kost indgår der frisk frugt og grønt, grove korn- og brødprodukter (gode og mættende kulhydrater), skiftende proteinkilder som kød, fisk, fjerkræ, æg. mælkeprodukter, nødder og bælgfrugter. De nødvendige fedtstoffer får vi fra nødder, kerner, fed fisk, koldt pressede olier og mælkeprodukter.
I valg af råvarer har årstidernes danske frugter og grøntsager høj prioritet. Vi spiser eksempelvis ikke så mange tomater og agurker om vinteren, men bruger i stedet rodfrugter og kål. Vi planlægger maden med så mange farver som muligt fra forskellige grøntsager og frugter. Både fordi det er en appetitvækker for øjnene, men også fordi de mange farver giver forskellige vigtige næringsstoffer til kroppen.
Vi tager hensyn til børn med særlige behov i forhold til kost, som eks. allergi.
I forbindelse med de årlige traditioner og ved særlige lejligheder, hvor det giver pædagogisk mening bager vi kager, får risengrød med kanelsukker, lave hyldebærsuppe, køber en is og lign. De daglige måltider indeholder intet eller et minimum af sukker.
Vi stemmer om det
Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.
Starten i Skuden Skram
For at skabe tryghed og få etableret en tæt kontakt til jeres barn og jer forældre, vil der være en fast pædagog tilknyttet jer og jeres barn i opstartsfasen. Vi anbefaler, at én af jer er sammen med barnet i de første dage, og at barnet i den første tid ikke får for lange dage i Skuden. Det konkrete forløb aftaler vi sammen ud fra barnets behov og jeres aktuelle muligheder.
Forældresamarbejde
Vi betragter forældre og personale som ligeværdige partnere om at skabe optimale udviklingsbetingelser og den bedst mulige hverdag for det enkelte barn. Dette er i gensidig respekt for vores forskellige kompetencer, hvor forældre kender og har viden om netop deres barn og har hovedansvaret for barnets trivsel og udvikling. Personalet har pædagogfaglig viden og ansvaret for barnet, når det er i institutionen.
Kommunikationen i dagligdagen mellem medarbejdere og forældre har høj prioritet. Vi tilstræber en uformel og uhøjtidelig omgangsform, hvor gensidig åbenhed, respekt og tillid er grundlæggende elementer.
Det er vigtigt for vores arbejde og samvær med børnene, at vi ved, hvordan det enkelte barn trives derhjemme og har kendskab til jeres familie og hverdag sammen med barnet. Vi forventer, at I delagtiggør os i, hvis der sker væsentlige ændringer og begivenheder i barnets liv. På den måde kan vi støtte og hjælpe barnet, hvis det reagerer anderledes end vanligt. Ligeledes vil vi fortælle jer, hvis der sker noget særligt for eller med barnet en given dag i Skuden, eller hvis barnets adfærd og trivsel er væsentlig anderledes end sædvanlig. Vi informerer dagligt mundtligt og ved opslag om dagens aktiviteter, gøremål og oplevelser.
Vi forventer jeres opbakning til vores pædagogiske planlægning og –aktiviteter, og at I holder jer informeret via opslag om eks. ture – hvilke børn skal med, og hvilket tidspunkt de skal være i Skuden.
Forældresamtaler og sprogvurdering
I den tid jeres barn går i Skuden Skram, vil I blive tilbudt følgende samtaler:
- En opstartssamtale inden I starter i vuggestue. Denne tager ca. 45 minutter, så vi kommer godt rundt om jer som familie.
- Ca. 3 måneder efter at barnet er startet, både i vuggestuen og i børnehaven.
- En Status og udviklingssamtale, når jeres barn er 2,5 år. Her ser vi frem mod børnehavestart.
- En opstartssamtale inden børnehavestart
- En Status og udviklingssamtale, når barnet er på vej i skolen.
Derudover er det selvfølgelig muligt at få en samtale, hvis der opstår et behov. Vi indkalder også, hvis vi tænker, at der er et behov.
Anerkendelse og ros
I Trøjborg Dagtilbud er vi overbeviste om, at en anerkendende kommunikation, hvor alle bliver set, hørt og værdsat, skaber tid, trivsel og glæde. Hvorimod en underkendende kommunikation dræner individet for energi, selvværd og troen på hinanden.
Anerkendelse er en holdning/værdi og ikke en metode, hvor man afstemmer sig følelsesmæssigt og gør sig umage med at se verden gennem den andens perspektiv fx ved at læse/oversætte barnets oplevelser, tanker og følelser: "Var det svært at sige farvel til din mor i dag?" eller "Jeg synes, at du ser træt ud, er det rigtigt (pause) - er der noget, som jeg kan hjælpe dig med?".
Følelser skal udtrykkes og ikke undertrykkes fx: "Hvad er du ked af?" og ikke: "Det er da ikke noget at være ked af", som er ud fra et voksen optik. Når barnet er ked af det, græder det fra hjertet, så derfor nytter det heller ikke at tale til hovedet.
Eksempel: Følelser bag handlingerne
Vi skal hjælpe hinanden med at holde af, holde ud og holde om og kigge på følelserne bag handlingerne - frem for kun at vurdere på handlingerne. I stedet for at sige: "Nej, du skal ikke tage legetøjet fra Hugo", så sig: "Ja, jeg kan godt forstå, at du har lyst til at lege med den bil og du må få lov til at lege med den, når Hugo er færdig".
En følelse kan aldrig være rigtig eller forkert, den er der bare - derfor skal følelsen altid accepteres og bekræftes. Derimod kan adfærden, der fremkaldes af følelsen, være uacceptabel.
Selvværd og selvtillid
Når vi anerkender barnet, støtter vi dets selvværd, og når vi roser barnet, støtter vi dets selvtillid. Det er to forskellige måder at være i kontakt med barnet på, som påvirker dets udvikling forskelligt. Selvværd betyder, at vi kan lide os selv for dem, vi er. Selvtillid betyder, at vi kan lide os selv for det, vi gør.
Dialog, sprog og refleksion
Dialog/refleksion
I Skovvang-Trøjborg Dagtilbud er det vigtigt, at vi som professionelle henter vores værdier fra en fælles faglig og teoretisk forståelsesramme i stedet for det private og det personlige. Hvis ikke vi deler tanker, oplevelser osv. med hinanden, kommer vi til at arbejde ved siden af hinanden og ikke sammen. Konsekvensen bliver, at vi tolker og vurderer ud fra vores egen virkelighed, hvilket skaber et dårligt lærings- og trivselsmiljø for alle både små og store.
Forudsætningen for at skabe et godt udviklings–og læringsmiljø for børnene er, at vi prioriterer tid til faglige "refleksionsrum" – at vi "tænker højt" sammen og forholder os reflekterende til praksis både for pædagoger, medhjælpere og studerende. Ofte er oplevelsen, at der ikke er tid, men måske er der ikke tid til at lade være. Dialogen kan åbne øjnene for nye muligheder, så vi ikke fortsætter vanen med at gøre det samme, selvom det ikke virker.
Sprogets betydning
Derudover er vi meget opmærksomme på sprogets betydning - og hvilke ord vi bruger – fordi sproget inviterer til at udforske egen og andres virkelighedsopfattelse eller til at skifte position og se verden i den andens perspektiv. Kort sagt er det sprog, vi bruger, med til at skabe en ny virkelighed, nye tanker og handlinger:
- Vær opmærksom på dine tanker, for de bliver til ord.
- Vær opmærksom på dine ord, for de bliver til holdninger.
- Vær opmærksom på dine holdninger, for de bliver til handlinger.
- Vær opmærksom på dine handlinger, for de bliver til vaner.
- Vær opmærksom på dine vaner, for de bliver til din karakter.
Som den østrigske filosof Ludvig Wittgenstein har udtrykt det: "Sproget er som en lygte: Det, vi taler om, er det, vi bliver i stand til at se."
Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.
Du kan se vores pædagogiske læreplan samt evalueringen af denne herunder:
Her finder du Skuden Skrams tilsynsrapport
Peter Klostergaard Nielsen
Skuden Skram
Telefon:
20 35 46 25
E-mail: petkn@aarhus.dk