Børneslottet Bavnehøj
Børneslottet Bavnehøj er en integreret institution, vi er normeret til 10 vuggestuebørn og 30 børnehavebørn. Vi er inddelt i Troldene, Ridderne og Dragerne.
Børneslottet Bavnehøj er en integreret institution med børn ca. 40 børn i alderen fra ½-6 år. Vi bor i en charmerende villa, som ligger kun få meter fra den naturskønne Risskov, stranden, havet og havnen, hvilket vi inddrager i vores pædagogiske hverdag, hvor vi har fokus på at skabe sammenhæng mellem børnenes perspektiver og de aktiviteter, vi tilbyder børnene.
Når du kommer ind villaen, går du lige ind i garderoben, som ligger i den nederste etage. Her i den nederste etage har vuggestuen indrettet sig i en hjemlig atmosfære. Her ligger villaens køkken også, hvor børnene er med til at bage og lave forskellige madprojekter igennem året. På nuværende tidspunkt har forældrene valgt, at de selv har madpakker med til børnene. I vælger som forældre hvert andet år, om det er den løsning, I ønsker.
På 1. og 2. etage har vi indrettet os med god plads til børnehavebørnene. Vores rum har forskellige funktioner og vi arbejder tæt sammen mellem de grupper, børnene er inddelt i. På samme måde samarbejdes der også tæt med vuggestuen. Børn og voksne fra vuggestuen er med i børnehaven, ligesom det er dejlig trygt, at gå en tur ned i vuggestuen og få et kram af de voksne, der har været med til at give gode oplevelser, samtidig med at man kan føle sig stor.
Vi har en udfordrende have foran villaen, hvor vuggestuebørnene kan muntre sig og gå på opdagelse i forskellige niveauer og mellem buske og træer. Bagved villaen ligger vores legeplads, hvor der er mange udfoldelsesmuligheder. Her har vi også vores overdækkede pavillon, hvor vi ofte indtager eftermiddagsmaden, når vi er udenfor. Da vi ligger tæt på skov og strand, er det helt naturligt for os, at inddrage uderummet i børnenes levede liv. Vi har ansat pædagoger med forskellige interesser, så der skabes forskellige inspirerende læringsmiljøer sammen med vores børn.
Det er vigtigt for os, at arbejde med at børnene gør sig erfaringer med at være i forskellige fællesskaber, da vi har en tro på, at det er med til at gøre dem trygge, når de skal møde nyt.
Vi samarbejder i dagtilbuddet med Pernille Stentoft, der er kulturformidler. Pernille tager os med på vandringer, hvor børn og voksne fordyber sig i fortællinger fra nærmiljøet. Det kan være en Skovvandring, Byvandring eller en Kirkegårdsvandring eller en helt anden vandring og for de største vuggestuebørn kan vandringen handle om forskellige farver eller andet man kan sanse på Trøjborg.
Sammen med børn og voksne fra Trøjborg Børnehus, tager vi i Springhallen flere gange gennem året. Vi samarbejder tæt med Skovvangskolen og det sidste år inden børnene skal i skole, er børnene på besøg, hvor de får oplevelsen af, hvordan det er at gå i skole og blive undervist af en lærer. Vi har også et samarbejde på tværs af afdelingerne, hvor vi har fælles Kunst udstilling og vi inviterer hinanden til at se, hvad vi har lavet i vores fælles projekter. Vi har også 3 fællesdage med alle de kommende skolebørn i vores lokaldistrikt, så børnene har haft mulighed for at mødes med de andre børn, de skal gå i skole med.(hvis de bliver på Trøjborg)Dette gør deres skolestart lettere og sjovere. Det er jo altid herligt, når man møder nogle man kender, når man skal starte på noget nyt!
Vi har det bedste samarbejde med vores forældre og vores forældreråd arrangerer de sjoveste sammenkomster. Vi er hinandens forudsætninger og med den gode dialog i hverdagen er vi sammen om at skabe de bedste muligheder for jeres barn.
Har du fået lyst til at se vores dejlige sted, så kontakt Trine, der er pædagogisk leder.
Trine Teglgaard-Wittus
Børneslottet Bavnehøj
Telefon: 41 85 52 93
E-mail: trte@aarhus.dk
Sådan ser her ud
Vores hus er indrettet med tre etager. Vi har vuggestuen i den nederste etage og børnehaven i de to øverste etager. I børnehaven er der forskellige funktioner på etagerne og vi samarbejder på tværs af vuggestue og børnehave.
Fra Bavnehøj kan vi kigge lige over på Riis Skov, som vi har rigtig god brug af i hverdagen, hvor vi går på opdagelse og sætter alle sanser i spil.
Læs mere om Børneslottet Bavnehøj
Dagligdagen i børnehaven
Dagen i børnehaven starter fra klokken 06.30. Vi tager imod børnene i vuggestuen. Der vil blive serveret morgenmad til klokken 7.45, så de børn der har behov for et morgen måltid har muligheden herfor. Umiddelbart efter morgenmaden er blevet taget af bordet, vil børnehavebørnene trække op på enten Dragerne eller Ridderne. Her siger de voksne godmorgen og vinker sammen med de der har behov for hjælp til at sige farvel til mor eller far.
Barnet vil blive tilknyttet enten Dragerne eller Ridderne, så barnet har en base og en gruppe af børn det hører til. Det er vigtigt for os at nævne, at vi laver aktiviteter på tværs af alder og etager, så derfor vil barnet hurtigt lære børn samt voksne i hele huset at kende.
En almindelig hverdag i børnehaven
Omkring klokken 9.00 går vores formiddags aktiviteter i gang, og her vil børnene blive præsenteret for forskellige tilrettelagte aktiviteter, såsom at male i værkstedet, synge sange, ture ud af huset, finde biller på legepladsen etc.
Inden vi spiser vores madpakker klokken 11, har vi samling på stuerne. Her sidder vi alle i rundkreds på gulvet. Til samling laver vi mange forskellige ting. Vi synger sange, vi taler om emner som rører sig i børnegruppen, nye børn, venskaber osv.
Vi spiser madpakker fra klokken 11 – 11.40. Her sidder vi på faste pladser ved faste borde. Vi taler sammen om maden, hvad vi har lavet i weekenden osv. Dialog er vigtig for os, og et måltid er en god mulighed for at skabe en god dialog børnene og den voksne imellem.
De børn der har behov for en lur midt på dagen har mulighed for det, efter madpakker, fra klokken 12 – 14. Alle andre er her på legepladsen hvor der er rig mulighed for at udfordre sig selv motorisk. Her er der masser af fri leg, men de voksne sætter også aktiviteter i gang- såsom gemmeleg, boldspil, fangeleg osv.
Klokken 14 bliver eftermiddagsmaden serveret som består af brød med forskelligt pålæg, afhængigt af dagen, samt frugt. Tillader vejret det bliver vi ude, efter eftermiddagsmaden, og hygger os på legepladsen.
Fra klokken 15 – 17 er der leg enten på legepladsen eller på stuerne. Her er det muligt for børnene at lege indtil enten mor eller far dukker op for at hente. Her vil de voksne prioritere at tale med jer forældre om hvordan barnets dag har været.
Dagligdagen i vuggestuen.
I vuggestuen er hverdagen præget af gentagelser, genkendelighed og forudsigelighed. Dette er rammerne for, at børnene er trygge og derved trives og udvikler sig. Vi udfordrer og støtter det enkelte barn ud fra dets behov og kompetencer, og ser vigtigheden af at lytte, se og forstå barnets egen initiativer. Børnene har i hverdagen mulighed for at lege for sig selv og med hinanden. Vi arbejder ud fra hverdagslivets læring, hvilket betyder, at børnene primært lærer og udvikler sig gennem daglige aktiviteter og gøremål som eks. ved måltidet, i garderoben, på badeværelset og ved oprydning.
En almindelig hverdag i vuggestuen
Kl. 8.30 har vi morgensamling. Vi starter med at synge en navnesang som vi synger hver eneste morgen. Herefter synger vi forskellige sange og spiser frugt og knækbrød.
Kl. 9.00 begynder de forskellige aktiviteter. Vi går eksempelvis ud på vores legeplads, leger indenfor, synger og spiller, tegner og maler. Flere gange om ugen tager vi på tur. Her benytter vi skoven og dens indhold enormt meget. Vi leder efter smådyr, finder grene, blade, blomster, sten og lign. Vi kan også rigtig godt lide at gå rundt i området og lege på Sten Billes Torvs legeplads.
Kl. 10.30 spiser vi frokost som består af hjemmebragte madpakker. Måltidet er en god mulighed for at støtte børnene i at være selvhjulpne. Børnene inddrages i at dække bord og hælde vand fra kanderne. Efter frokost leger børnene, indtil de bliver puttet. Børnene sover enten i barnevogn eller krybbe.
De børn der ikke sover, samles og leger i vuggestuen eller er på legepladsen sammen med børnehaven.
Kl. 13.30 er de fleste børn stået op og vi spiser eftermiddagsmad som er brød og frugt som forældrene har med til os.
Kl. 14.30-15.00 leger vi ude og/eller inde, indtil børnene bliver hentet.
Traditioner i Børneslottet Bavnehøj
Traditioner er en del af den danske kulturarv og historie og i Børnehuset Bavnehøj er vi et hus med traditioner gennem hele året.
Fastelavn
Fastelavn er en tradition vi alle glæder os til, børnene snakker ivrigt om udklædning og snakker om hvad de skal være. Vi klipper masker og anden pynt som hænger rundt om i vores hus. Vi maler vores fastelavnstønder og øver fastelavnssangene. Når vi slår katten af tønden, gør vi det stuevis, hvor vi også kigger på og snakker om hinandens udklædninger og synger de muntre fastelavns-sange. Til eftermiddagsmad er der børnevenlige fastelavnsboller.
Påske
Op til påske klipper vi påskepynt som får lov til, at hænge lidt i Børnehuset, så alle kan nyde godt af det. Vi er på påskejagt, for at se om påskehønen har efterladt nogle æg til os.
Spaghettidag
I juni-måned holder vi fælles afslutning for de børn der stopper ved os i løbet af sommerferien. I Børnehuset bliver der lavet spaghetti og kødsovs, og de børn der stopper ved os medbringer enten pandekage, is eller frugt som vi nyder som dessert. Børnene ser meget frem til, at de skal medbringe dette.
Afslutning for de ældste børn
I foråret laver de kommende skolebørn en forestilling for deres forældre og resten af huset. Senere inviteres de store til en "aften"-fest i børnehaven uden forældre - det glæder de sig til.
Skovtur
I juni arrangerer forældrerådet en skovtur til Ferdinansplads, hvor også noget af personalet deltager. Her hygges der og spises sammen.
Fællesspisning
I sensommeren har vi fællesspisning, hvor hver familie medbringer en ret til en fælles buffet. Vi hygger på tværs af stuerne og familierne. Hvis vejret er godt, spiser vi på legepladsen, hvis vejret er vådt og koldt spiser vi på de tre stuer.
Forældremøde
I efteråret holder vi et forældremøde, hvor der eksempelvis bliver fortalt om vores dagligdag. Der er desuden valg til forældrerådet.
Lanternefest
Børn og voksne i Børnehuset går sammen rundt på legepladsen, og vi synger lanternesangen. Herefter synger vi nogle sange fra dagligdagen, for til sidst at slutte af med varm
December
Byder på mange spændende ting, vi laver juleklip, julebag, julehemmeligheder, og børnene har på skift nisserne med hjemme på besøg. Vi holder julefrokost og spiser risengrød en anden dag.
Springhal
Hver anden tirsdag er børnehaven i springhallen. Hvor vi bruger vores motoriske udfoldelser, og nyder at vi kan færdes højt oppe og langt nede. Vi kan kravle, hoppe og have det rigtigt sjovt.
Smør selv dag
Hver gruppe har på skift en "Smør selv dag", hvor alle børn medbringer, efter aftale, mad til et fælles frokostbord. Børnene anretter maden på skift, sammen med en voksen, på fade og i skåle, hvorefter der er fællesspisning i gruppen.
Arbejdsdag
Børn, forældre og personale mødes en lørdag til hygge og praktiske gøremål, fx. luge ukrudt, malearbejde, grundig oprydning på stuerne etc.
Madordning
Det er forældrene som hvert andet år vælger om de vil have madpakker de selv betaler, eller om de vil betale for en betalt frokostordning. Det er dagtilbuddet der har kompetencen til at vælge, hvilken frokostordning der kan vælges, hvis forældrene vælger en betalt ordning.
Forældrene i Børnehuset Bavnehøj har pt. valgt madordning fra og børnene har madpakker med til frokost. Til eftermiddagsmåltidet har alle børn deres egen eftermiddagsmadpakke med.
Vi følger i øvrigt Aarhus Kommunes kostpolitik, som du kan læse om på aarhus.dk.
Fællesspisning
Børnehuset Bavnehøj har flere gange om året fællesspisning.
Vi stemmer om det
Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.
Det er vigtigt, at dit barn starter på en rolig måde og derfor er det en god ide, at du sætter tid af til at være med de første dage, så dit barn kan lære os at kende i trygge rammer.
Når I starter i børnehaven aftaler vi hurtigt et "Lær hinanden at kende møde", hvor I kan fortælle os, hvem jeres barn er og hvem I er som familie. Vi vil fortælle jer om børnehaven og forventninger vi har til vores samarbejde med jer om jeres barns trivsel og udvikling. Vi vil gerne, at I forbereder en skriftlig fortælling om jeres barns vaner, interesser, personlighed m.m. og om hvem I er som familie; hvad er vigtigt for jer.
Få indflydelse på hverdagen
I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.
Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.
Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.
Anerkendelse
I Trøjborg Dagtilbud er vi overbeviste om, at en anerkendende kommunikation, hvor alle bliver set, hørt og værdsat, skaber tid, trivsel og glæde. Hvorimod en underkendende kommunikation dræner individet for energi, selvværd og troen på hinanden.
Anerkendelse er en holdning/værdi og ikke en metode, hvor man afstemmer sig følelsesmæssigt og gør sig umage med at se verden gennem den andens perspektiv fx ved at læse/oversætte barnets oplevelser, tanker og følelser:
"Var det svært at sige farvel til din mor i dag?" eller "Jeg synes, at du ser træt ud, er det rigtigt (pause) - er der noget, som jeg kan hjælpe dig med?".
Følelser skal udtrykkes og ikke undertrykkes fx: "Hvad er du ked af?" og ikke: "Det er da ikke noget at være ked af", som er ud fra et voksen optik.
Når barnet er ked af det, græder det fra hjertet, så derfor nytter det heller ikke at tale til hovedet.
Eksempel: Følelser bag handlingerne
Vi skal hjælpe hinanden med at holde af, holde ud og holde om og kigge på følelserne bag handlingerne - frem for kun at vurdere på handlingerne.
I stedet for at sige: "Nej, du skal ikke tage legetøjet fra Hugo", så sig: "Ja, jeg kan godt forstå, at du har lyst til at lege med den bil og du må få lov til at lege med den, når Hugo er færdig".
En følelse kan aldrig være rigtig eller forkert, den er der bare - derfor skal følelsen altid accepteres og bekræftes.
Derimod kan adfærden, der fremkaldes af følelsen, være uacceptabel.
Selvværd og selvtillid
Når vi anerkender barnet, støtter vi dets selvværd, og når vi roser barnet, støtter vi dets selvtillid. Det er to forskellige måder at være i kontakt med barnet på, som påvirker dets udvikling forskelligt.
- Selvværd betyder, at vi kan lide os selv for dem, vi er.
- Selvtillid betyder, at vi kan lide os selv for det, vi gør.
Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.
Du kan se evalueringen af vores pædagogiske læreplan herunder:
Her finder I en opsamling på det hidtidige tilsyn i Skovvang-Trøjborg Dagtilbud. Opsamlingen er udarbejdet af dagtilbudsledelsen og en konsulent fra Børn og Unges forvaltning og er en del af det samlede arbejde med vurderingen af kvaliteten i Aarhus Kommunes dagtilbud. Opsamlingen redegør for arbejdet med kvaliteten i dagtilbuddet.
Det næste uvildige tilsyn gennemføres i løbet af 2025.
Der arbejdes og føres løbende tilsyn med kvaliteten i dagtilbuddet i ledelseslinjen.
Trine Teglgaard-Wittus
Børneslottet Bavnehøj
Telefon:
41 85 52 93
E-mail: trte@aarhus.dk
Etagerne i Børneslottet Bavnehøj